Funkčná klimatizácia v lete na nezaplatenie

Na Slovensko sa valí vlna tropických horúčav. Ak sa presúvate autom do/z práce,pracovná cesta či dovolenka, tak klimatizácia môže byť veľkou úľavou pre Vás. Ako zistiť, či Vám klimatizácia funguje správne? O čo by ste sa mali zaujímať v prípade klimatizácie?

Správne používanie klimatizácie v aute

Vonku je 35 stupnov, vaše auto zaparkované na slnku a nastal čas presunu. Vašim cieľom je auto čo najskôr vychladiť, aby ste sa cítili pohodlne. Preto si väčšina šoférov nastavuje hneď po nasadnutí do auta klímatizáciu na 18stupňov. Spustenie klimatizácie spôsobuje vysušovanie vzduchu, čo neocenia dýchacie cesty a ľudia s citlivými očami. No aj pri takejto bežnej činnosti je potrebné dodržiavať niekoľko pravidiel, ktoré v prvom rade šetria Vaše zdravie. V bodoch prinášame niekoľko rád, ktoré by si mal osvojiť každý šofér.

  • pred spustením klímy trochu auto prevetrajte otvorením okien,
  • optimálna teplota v aute by mala byť medzi 20 a 24 °C,
  • dodržanie teplotného rozdielu medzi vonkajším a klimatizovaným prostredím. Rozdiel by mal byť maximálne 5-7 °C, pri ktorom nehrozí tepelný šok pri vystúpení alebo nastúpení,
  • výduchy nesmerujte na tvár, či na iné časti tela,
  • po zapnutí klimatizácie sa odporúča spustiť na krátku chvíľu vnútornú cirkuláciu vzduchu. Kompresor potom nemusí ochladzovať vzduch, ktorý nasáva zvonka, ale mu stačí len vnútorný, postupne sa chladnúcej vzduch,
  • na dlhších cestách nezabúdajte dodržiavať pitný režim. Klimatizácia vysušuje vzduch a znižuje tak pocit, že sa človek potí. V takýchto prípadoch hrozí dehydratácia,
  • pred ukončením jazdy klímu vypnite, aby sa nazbieraná vlhkosť mohla dostať von z klimatizačného systému. Už aj 30 sekúnd môže dopomôcť. Toto vykonávajte najmä, ak ste na dlhšej ceste.

Ak používate manuálnu klimatizáciu bez možnosti konkrétnej regulácie teploty máte dve možnosti:

  1. Teplota v interiéri nie je vysoká oproti vonkajšiemu prostrediu - klimatizáciu môžete vypínať a zapínať podľa potreby a pocitu tepla.
  2. Obdobie extrémnych horúčav vyžaduje permanentne spustenú klimatizáciu. Klímu nemáme nastavenú na doraz k "modrej" ale trochu ju zregulujeme k "červenej", čím vytvoríme ten správny teplotný pomer.

Dezinfekcia klimatizácie

Údržba klimatizácie z hľadiska čistoty je veľmi dôležitá, najmä pre ľudí s alergiou alebo tých, čo vozia deti. Ak sa to zanedbá, časom môže aj zapáchať. Tým, že sa vo výparníku destiluje tekutina, vytvára sa vhodné prostredie pre plesne, mikroskopické huby, baktérie a vírusy. Neprečistená klíma môže do interiéru auta vypúšťať až 7-násobne viac baktérií ako sa bežne vo vzduchu nachádza. Môžte si tak privodiť silnú alergickú reakciu, zápal dutín, či angínu.

Pravidelnosť je aj v tomto prípade na mieste. Optimálne je ju čistiť 2x ročne. No ak je to pre Vás často, tak dezinfekciu systému vykonajte raz ročne najlepšie pred letnou sezónou.

Problém nefunčknej klimatizácie

Najčastejším problémom, ktorý spôsobuje nefunkčnosť klimatizácie v aute, je únik chladiaceho média. Stáva sa to pri všetkých typoch klimatizácií. V letných mesiacoch klimatizácia chráni vodičov pred vysokými teplotami v aute a nebezpečným prehriatím.

      Správnu funkčnosť klimatizácie spoznajú motoristi jej sledovaním v prevádzke. "Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 °C, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z výduchu ventilácie pohybovať okolo 10 - 15 °C. Takýto studený vzduch v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napr. 22°C. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresoru autoklimatizácie môže znamenať problém," vysvetľuje vedúci servisu Mototechna Miloslav Knap.

      Podľa neho je najčastejším problémom únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, ďalej tiež v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku chladiaceho média prichádza u všetkých typov klimatizácií. Niektorí výrobcovia vozidiel uvádzajú hodnotu prípustného úniku za rok od 5 do 25 % množstva (hmotnosti) náplne. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie.